pondělí 3. listopadu 2014

4 kuchyňské vychytávky aneb kitchen hacks vol. I

Od malička mě baví vařit. Pamatuji se, že jsem v pěti letech přemluvila maminku, abych si mohla zkusit něco upéct - splácala jsem vodu s moukou a cukrem do kuliček a po upečení nutila celou rodinu tuto "delikatesku" jíst k čaji. Chutnalo to jako oslazený sádrokarton, ale všichni můj výtvor se shovívavým usměvem chválili a předpokládam, že ho následně, když jsem se nedívala, vyplivli do ubrousku. Každopádně pro mě to byla velká motivace s vařením a pečením pokračovat a rozvíjet své "dovednosti".

Za ta léta jsem nastřádala pár užitečných vychytávek, jak si při přípravě jídla ulehčit práci. Možná většinu z nich znáte, tak se na mě nezlobte, jestli jsem trapná a prezentuji tady něco, co zná přeci každé malé dítě :-)

1) Případ "Cibule"

Cibule... Věčný boj s loupáním a následným slzením pří krájení této vzpupné zeleniny. Cibule je ovšem základ skoro všeho a proto je nezbytné se s ní nějak popasovat. Někdy je to ale bohužel složitější. Obzvášť ta kvalitní česká má pevné slupky a pálí do očí jako čert.

Zdroj obrázku http://topyaps.com/

Jednoho dne jsem omývala cibuli se šlupkami do vývaru a najednou si všimla, že se mi pod rukama loupe jako po másle. Od té doby vždy, když mám v ruce nějakou obzvlášť "nedostupnou", omyju ji chvíli pod teplou vodou a následně se loupe jedna radost.

Ohledně hysterického pláče u krájení - většinou to jde a vám uroní jen pár slz, ale někdy je to fakt masakr a vy pláčete a smrkáte a ve finále jste oteklí a nic nevidíte. Zkuste tohle - napijte se pořádného doušku vody a nechte ji v ústech po celou dobu krájení. Nejsem žádný doktor, ale myslím, že voda dutiny nějak uzavře a cibulový odér se nedostane do očí... Možna :-) Každopádně vím, že s tímto tríčkem neukápne jediná slzička.

2) Aby bylinky dlouho vydržely v lednici

Bylinky jsou mou oblíbenou ingrediencí. Miluju je všechny a strašně ráda experimentuji s jejich používáním a pěstováním. V zimě ale většinou nakupuji v obchodě čerstvé, balené v plastové krabičce. Bohužel rozmarýn, tymián nebo bazalka takto strašně rychle zvadnou, aniž byste je stačili použít. Pak mi ale jednou kamarád vlastnící restauraci poradil úžasný trik. Navlhčete si ubrousek, bylinky jím jakoby přikryjte a krabičku zavřete. Budou mít tak potřebnou vláhu a vydrží vám krásně čerstvé třeba i několik týdnů.


3) Jak na slepené rýžové nudle

V poslední době jsem si hodně oblíbila rýžové nudle, ale dlouho jsem zápolila s tím, že po slití vody se z nich stal jeden velký slepenec. Tomu však zamezíte jednodušše tím, že je v cedníku po uvaření důkladně properete studenou vodou a pak přidáte kapku oleje. Dělám to tak i u těstovin, ačkoliv mi někdo říkal, že je to barbarství a že Ital by něco takového nikdy neudělal :-)

Obrázek z postu http://puntikaty.blogspot.cz/2014/03/nakupy-v-sape-recept-na-nudle-s.html

4) Rozvařené brambory? Už nikdy...

Blíží se Vánoce a s nimi i oblíbený bramborový salát. Já připravuji odlehčenější verzi po celý rok, ale dlouho mě trápilo, že po uvaření jsou brambory "rozblemclé". Toužila jsem zkrátka po pevných kouscích ve svém salátu. Jak jich docílit? K nakrájeným bramborám přidejte do vařící se vody asi 2 lžíce jablečného octa. Díky němu bude váš salát nebo třeba i hranolky jedna radost :-)

Máte nějaké ověřené kuchyňské vychytávky? Sem s nimi :-)

1 komentář:

  1. Já už u cibule nebrečím, mám doma nástavec na krájení k tyčovému mixéru a cibuli rozkojím na čtvrtiny, hodím do kráječe a tím pro mě jakékoli krájení končí. Podle toho, jak dlouho to v něm nechám ji mám jemnou, nebo hrubší a vypadá rozhodně líp, než po mém krájení :D :D :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář :-)