čtvrtek 3. října 2013

Delikátní hummus a baba ghanoush (zní to divně, ale je to vynikající)

V Čechách ještě nejsme moc zvyklí na arabské chutě a je to škoda, protože například takový hummus a baba ghanoush jsou delikatesy, které jsou zdravé, jednoduché na přípravu a v konečném důsledku i levné. V knize "Péče o dítě" jsem se navíc dočetla, že nesolená, nekyselá, nekořeněná a nečesneková verze hummusu a baba ghanoush se může podávat jako kašička už i dětem od 6 měsíců.
Já arabské jídlo, a speciálně výše zmíněné pokrmy, zbožňuji. Mám k tomu ale vlastně předpoklad, protože část mé rodiny pochází z Palestiny a na arabských jídlech jsem vyrostla. Je pravda, že na ty chutě si člověk musí zvyknout a když jim přijde na kloub stane se z toho skoro závislot. Jako u mého přítele a kamarádu. To bylo vždycky "Hummus? Vždyť to vypadá divně a je to z hrachu. To zní jako že to bude pěknej humus"(ano, takové vtipy slýchávám na adresu hummusu často :-). Systematickou "masírkou" a pravidelným podáváním jsem však ty kašičky naučila jíst jak mého partnera, tak i přátele a nyní je to naopak "Kdy k tobě můžeme zase přijít na hummus a baba ghanoush?"
Humus i baba ghanoush mají jednu klíčovou ingredienci společnou, a tou je tahini. Tahini je naprosto zásadní prvek arabské kuchyně. Jde o hustou olejovou pastu, která je vyrobená z drceného sezamového semínka a kromě nepřeberného množství slaných pokrmů se používá i jako hlavní složka sladké chalvy.
Chtěla bych s vámi sdílet své ověřené recepty na tyto delikatesy, které jsem se naučila od své palestinské tetičky Valentyny, vynikající kuchařky. Takže co budete potřebovat a jak na to.

Hummus:
Hummus vlastně v arabštině znamená hrách. Nikoliv však ten hrách, z něhož se u nás připravuje ta neblaze známá jídelnová hrachová kaše, ale římský hrách neboli cizrna. Ten pořídíte buď v syrové nebo konzervované verzi. Já sama dávám přednost konzervovanému, protože cizrna se jinak musí vařit v papiňáku i několik hodit. Co budete tedy potřebovat na 4 porce hummusu:

- 2 plechovky cizrny
- cca 1 hrnek pasty tahini (mají ji například v obchodech Country Life)
- šťáva z jednoho citronu
- 2 stroužky česneku
- lžička římského kmínu (sice je to odrůda našeho kmínu, který dáváme na brambory a do kulajdy, ale chutná úplně jinak a v arabské kuchyni římský kmín rozhodně nejde zaměnit za klasický)
- olivový olej (extra virgin)
- sůl

Cizrnu ohřejte v hrnci asi se 100 ml vody, následně stáhněte plamen a použijte tyčový mixér a rozmixujte na hladkou kaši. Do kaše pomalu zapracujte tahini a v případě, že vám vznikne příliš hustá hmota, zřeďte trochou vody. Nyní je čas na ochucování. Dle vašich preferencí osolte, okyselte citronem a přidejte česnek a hlavně římský kmín, který tomu dodá ten právý říz. Do vychlazeného hummusu ještě přidejte asi 2 lžíce olivového oleje. Hummus pomocí lžíce rozprostřete na talíří a udělejte v něm malé žlábky (jako do bramborové kaše) a zalejte ještě trochou olivového oleje. Podávejte s pita chlebem, ale úplně klidně i s bagetou nebo s čímkoliv vám bude chutnat.

Baba ghanoush
Baba ghanoush je moje nejoblíbenější arabské jídlo a vždycky když mám příležitost, tak ochutnávám v restauracích různé verze. Jdě vlastně o pomazánku z pečených lilků a z tahini.
Tady je můj recept, který mám nejraději a ingredience, které budete potřebovat na přípravu pro 4 osoby:

- 2 větší lilky
- hrnek tahini
- 2 stružky česneku
- šťáva z jednoho citronu
- máta (POZOR - nikoliv máta peprná, která má tmavě zelené lístky, ale máta, která se používá například i do mojita. Má svěže zelené lístky a jemnější chuť)
- sůl
- olivový olej (extra virgin)

Do lilků udělejte několik dírek vidličkou (aby v troubě nepopraskaly) a následně je dejte celé péct do rozpálené trouby. Až bude jejich povrch skoro spálený (jídlu potřebujeme dodat trochu vyuzenou chuť), vyndejte je a nechte vychladnout. Lilky následně rozpulte a vydlabejte dužinu. Tu nasekejte téměř na kaši. Do kaše přidejte tahini a smíchejte. A opět dochucujeme - česnek, citron, nadrobno nasekaných asi 10 lístků máty, sůl a šplouch olivového oleje. Baba ghanoush servírujte stejně jako hummus, nejlépe společně :-)

Hummus i baba ghanoush podávejte s rajčaty, cibulkou, paprikami nebo olivami.

Dobrou chuť.




2 komentáře:

  1. Jsem moc rada, ze jsem diky sve sestre objevila Vas krasny blog a ve finale i tyto dva osvedcene recepty. Mam z nich moc velkou radost, cizrna i lilek jsou mi oblibenci a hummus jsem nedelala uz pekne dlouho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Kataríno, to jsem ráda a doufám, že se Vám recepty vydaří :-)

      Vymazat

Děkuji za Váš komentář :-)